onsdag 9 juli 2008

Restips till paradiset!



Vilket intresse, vilken passion du än har, så finner du den i Colombia. Landet är så otroligt rikt på skönhet, upplevelser, variation...att ingen kan med ord beskriva landet rättvist. Personligen blev jag så förtjust i landet att ordet "förälskad" ligger närmast till hands. Jag hoppas många får dela denna så positiva upplevelse med mig. Av alla länder jag besökt, hamnar Colombia på topp.Vad du än vill ha, göra, uppleva och se...så finner du allt här...så har du möjligheten, res dit!

Bloggen är smal och riktar sig främst till de som funderar på att resa till Colombia, eller som gillar att resa och ännu inte upptäckt detta underbara land. Jag skriver ärligt om mina upplevelser här och pekar på de bästa resmålen. Har du som läser frågor...sänd gärna en e-mailadress så försöker jag räta ut dina frågetecken. Jag och min resekamrat har bra kontakter i Colombia och kan hjälpa till med det mesta/tipsa om de bästa resmålen...beroende på dina intressen.


Tayrona park...en glimt av paradiset!

Vi reste från Cartagena tidigt på morgonen, blev upphämtade av vår chaufför och bilresan tog ca tre timmar. I Santa Marta mötte vår guide upp och vi fick en rundtur i staden, som är Colombias äldsta (en av Sydamerikas äldsta städer), grundad av Spanjorerna 1525. Santa Marta är en vackert belägen stad vid Karibiens kust och har mycket att erbjuda. Man kan lätt flyga dit från Bogota på ca en timme.

Några timmar senare fortsatte vi resan mot slutmålet Tayrona Park, som ligger ca 34 kilometer nordöst om Santa Marta i nordöstra Colombia. Man märkte tydligt hur landskapet förändrades...blev grönare...den torra tropiska regnskogen övergick till djungelliknande regnskog och ett långt större antal arter i både flora och fauna...

Tayrona Park ligger vid berget Sierra Nevadas fot...det högsta kustnära berget i världen, 5.775 m.ö.h. Bergets sötvattenavrinning försörjer ca 1.3 miljoner människor och här finns allt från renodlat alpina landskap till regnskog. Bergets isolation har också frambraggt mängder med arter som bara finns här. Det finns ca 120 olika däggdjursarter, ca 630 fågelarter, ca 50 arter av reptiler, över 3000 växtarter o.s.v.

...hela området bjuder på en fantastisk variation och regionen är verkligen en upplevelse!

...väl framme i Tayrona Park, ett extremt vackert naturreservat...med Karibiens underbara grönskimrande hav intill... hade vi en lång vandring framför oss till hotellet...men vi valde att hyra varsin häst istället...det blev en härlig ritt...

...ibland brant uppför, ibland på en väldigt smal stig med branta stup...ca 75-80 meter rakt ner och det imponerade på mig att kompisen red denna sträcka...första gången på en hästrygg! Kostnaden var låg för hästhyran...ca 50:- per häst...observera att du kanske behöver en extra häst för transport av packningen!

... att rida denna väg med en resväska i famnen är inte att rekommendera!

Även hotellets förnödenheter anlände via "hovkraft"...här kommer morgondagens mat m.m....jag räknade till sjutton mulåsnor/åsnor och hästar...

Väl framme blev vi varmt välkomnade och serverades en iskall fruktdrink...nypressad mango och krossad is...kvinnan som serverade gav mig ett leende och några minuters samtal som slog gnistor...vet inte om jag skall skriva detta, men en sak man inte varnade oss för var ...Colombias kvinnor...fan, man blev kär var tredje minut...

...och hotellet gjorde oss lite mållösa...WOW!

Fjorton vackra ”indianhyddor” med badrum, kök, terrass och en mindre ”matsal” på nedre botten och ett fantastiskt sovrum på övervåningen...och utsikten över karibiska sjön var sagolik...kunde det bli bättre?


Jodå!

Landskapet var helt underbart, restaurangen i toppklass ...allt var perfekt!

Det går oftast inte att bada direkt i havet, strömmarna är så starka här att de drar ut...även den mest vältränade...direkt och ett bad är förenat med direkt livsfara!. Men det finns en del stora ”bassänger” som indianerna byggt (några naturligt bildade) och som är helt säkra...även den som vill bada utan kläder har en underbar strand...det är ovanligt med nudiststränder i Colombia, men här finns en.


Det är imponerande byggen...dessa ”bassänger” och ingen vet riktigt hur indianerna tekniskt lyckades med dessa projekt...stenarna är gigantiska!

...att skönheten är slående bevisar bilderna jag tog fullt ut!

Naturen har allt att ge av upplevelser...djurlivet är helt fantastiskt och blomsterprakten enorm! Här en Oncilla...eller Dvärgtigerkatt.

Vill man ta en siesta...så står denna jättesäng och väntar...och en kall drink kommer direkt om du så önskar!


Det finns även möjligheter till spa, massage (av experter) och vid varje strand finns möjlighet till en god nypressad drink av en uppsjö av exotiska frukter...och ser du varm ut kommer någon ur personalen och lägger en svalkande, skönt kall bomullsduk över dina ögon...du blir uppmärksammad och bortskämd!

...ett mer än fullgott alternativ till att trängas med horder av turister i Thailand...och inte dyrare! Jag antar att det är Colombias oförtjänt dåliga ryckte som stör många svenskar...men inte mig emot...skönt att få ha paradiset lite för sig själv. Det finns bara fjorton rum (hyddor) på hotellet...så man märker knappt övriga gäster och stranden är ca fem mil lång...med gnistrande vita stränder och ett underbart hav...men observera att området är en nationalpark och du får inte ta minsta snäcka/sten därifrån...Polisen kontrollerar ofta packningen vid avfärd och böterna är höga!

...någon som trodde att paradiset inte var jordiskt? Det är fel, jag vet exakt var det ligger och tänker återvända dit!


Abrazo!

PS: Viktigt! Du får inte besöka Tayrona Park om du inte är vaccinerad mot Gula febern! Du ordnar enklast med vaccin innan avfärd från Sverige. Ett bra skydd inklusive hepatitvaccin (A+B) kostar ca 900:-. Det finns några få områden...främst inom Amazonas och Colombias Stillahavs kust där Malaria förekommer. Rabies finns i alla Syd- och Mellanamerikas länder, undvik fysisk kontakt med okända djur! Det finns också en risk för ”höjdsjuka” eftersom många områden ligger högt...över 2600 m.ö.h. bör man inte resa högre än några få hundra meter per dag, kroppen behöver anpassa sig. DS.

Mvh Thomas.

1 kommentar:

Anonym sa...

hej hej! Jag skulle så gärna vilja komma i kontakt med dig då jag ska åka till Colombia för första gången. Jag är iof adopterad därifrån och nu jäklar har vjag bokat biljett men mer än så är det inte. Snälla kom med tips.
Många kramar Maria

maria.ahlqvist@clasohlson.se